X
تبلیغات
مرجع مقالات برق - روشنایی معابر

تکنولوژی جدید تیرهای چراغ برق همه کاره!!

تاریخ : چهارشنبه 1392/06/20
نویسنده : جاوید لطیفی


کسی که در بالا می بینید، در واقع طرح مفهومی V‪-‬Pole است که توسط نویسنده کانادایی Douglas Coupland عرضه شده و ایده اصلی آن ارائه خدمات و امکانات ویژه به همراه زیبا سازی محیط است. یک تیر چراغ برق که ارتباطات، روشنایی و الکتریسیته را یک جا در اختیار عابران می گذارد. به گزارش روزگارنو، این نویسنده در ماه جاری به همراه شهردار ونکوور مدل اولیه این چراق برق را به نمایش گذارد که دارای واحدهای رنگی ویژه نصب آنتن های وای فای و دکل اپراتورهای موبایل، چراغ LED ویژه ای برای روشن کردن خیابان و پریزهای مخصوصی برای شارژ اتومبیل های برقی است. در طرح V‪-‬Pole (حرف V از نام ونکوور) حتی بخش ویژه ای برای شارژ بیسیم ماشین های برقی هم پیش بینی شده است.

برای کامل خواندن متن به ادامه مطلب مراجعه کنید.

 


دسته : روشنایی معابر | بازدید ها : بار

پایه های روشنایی ترکیبی خورشیدی و بادی

تاریخ : دوشنبه 1391/12/21
نویسنده : جاوید لطیفی


طرح بسیار جالب از پایه های روشنایی هیبرید که با نصب سلولهای خورشیدی در بالای براکت لامپ وتعبیه توربین بادی از نوع روتور قائم در قسمت میانی پایه وبا استفاده از لامپهای led میتوان از نور حاصل استفاده نمود.

برای کامل خواندن متن به ادامه مطلب مراجعه کنید.

 


دسته : توربین ها | بازدید ها : بار

پایه های روشنایی ترکیبی خورشیدی و بادی

تاریخ : دوشنبه 1390/05/03
نویسنده : جاوید لطیفی


طرح بسیار جالب از پایه های روشنایی  هیبرید که با نصب سلولهای خورشیدی در بالای براکت لامپ وتعبیه توربین بادی از نوع روتور قائم در قسمت میانی پایه وبا استفاده از لامپهای led  میتوان از نور حاصل استفاده نمود. 

مشخصات این پایه ها به ترتیب :

ارتفاع=۴.۵ متر

طول براکت لامپ=۱.۲ متر

طول پره های توربین بادی=۱ متر

برای دیدن کامل عکس ها به ادامه مطلب مراجعه کنید.

 

دسته : روشنایی معابر | بازدید ها : بار

در مسیر جاده ؛ همراه با روشنایی

تاریخ : شنبه 1389/12/21
نویسنده : جاوید لطیفی


موضوع طراحی های جدید روشنایی معابر از اهمیت خاصی در صنعت برق برخوردار است. در حال حاضر طراحی جدیدی در زمینه روشنایی معابر به مرحله اجرا می رسد.
موضوع طراحی های جدید روشنایی معابر از اهمیت خاصی در صنعت برق برخوردار است.
در حال حاضر طراحی جدیدی در زمینه روشنایی معابر به مرحله اجرا می رسد. هم اکنون طراحی جدیدی تحت عنوان “رویت پذیری هدف کوچک“ در کشورهای غربی درمورد روشنایی معابر به مرحله اجرا می رسد که این روش در سال ۲۰۰۰ به وسیله انجمن مهندسین روشنایی آمریکا معرفی شده است. این طرح پس از طراحی براساس شدت روشنایی و طراحی بر مبنای اساس درخشندگی به عنوان سومین رویکرد مورد توجه طراحان روشنایی معابر قرار گرفته است.

برای کامل خواندن مقاله به ادامه مطلب مراجعه کنید.

 

دسته : روشنایی معابر | بازدید ها : بار

روش طراحی روشنایی معابر

تاریخ : جمعه 1389/12/20
نویسنده : جاوید لطیفی


روش طراحی روشنایی معابر
در این مبحث اصول کلی طراحی روشنایی برای انواع معابر شامل معابر فرعی ،خیابان ، بلوار و بزرگراه مورد بررسی قرار می گیرد.در طراحی روشنایی معابر همان اصولی حاکم است که در طراحی محوطه ای مورد بحث قرار گرفت.
محاسبات شدت روشنایی
شدت روشنایی روی سطح افق در هر نقطه از معبر ، تابعی از جمع جبری شدت روشنایی نسبی از منابع مجاور است . اگر چه منابع روشنایی دور به میزان محدودی موثر هستند ولی با توجه به قاعده کلی فقط مجموع شدت روشنایی ناشی از 3 تیر چراغ نزدیک از هر طرف نقطه مورد نظر در معبر محاسبه می شود.
شدت روشنایی جزیی ناشی از هر منبع، تابعی از شدت نور منبع یا منابع نصب شده روی هر تیر ،ارتفاع نصب چراغ زاویه تابش وافت روشنایی چراغLLF است.
ضریب افت کارایی سیستم را در نیمه عمر لامپ نشان می دهد،لذا بدیهی است که در ابتدایی بهره برداری از سیستم روشنایی این عامل اثر خود رانشان نمی دهدولی در طراحی لحاظ می گردد.رابطه شدت روشنایی در نیمه عمر لامپ در هر نقطه از سطح معبر بصورت زیر خواهد بود.

برای کامل خواندن متن به ادامه مطلب مراجعه کنید.

 

دسته : روشنایی معابر | بازدید ها : بار

طراحی روشنایی معابر

تاریخ : پنجشنبه 1389/12/19
نویسنده : جاوید لطیفی


با سلام خدمت دوستان عزیز به دلیل درخواست زیاد شما بازدید کنندگان یک نوع طراحی معمول برای روشنایی معابر را برای شما عزیزان آماده کردم امیدوارم که مورد استفادتون قرار بگیرد.

برای دانلود به ادامه مطلب مراجعه کنید..

 

دسته : روشنایی معابر | بازدید ها : بار

روشنایی معابر

تاریخ : شنبه 1389/02/11
نویسنده : جاوید لطیفی


سیستم تامین روشنایی معابر  نه تنها باید از نظر خصوصیات فنی کفایت داشته باشد،بلکه از جنبه های ایمنی،ارگونومی،بهداشتی،روانشنا سی و هنری نیازهای استفاده کنندگان را برآورده نماید.روشنایی مطلوب معابر باید دارای خصوصیات زیر باشد : 

·       متوسط شدت روشنایی معبر با حدود توصیه استاندارد مطابقت نماید .

·       طیف نور باید متنا سب با محل مورد طراحی باشد،بطوری که رنگ دهی لازم را دارا باشد.

·       یکنواختی روشنایی در حداکثر ممکن رعایت شود و سایه روشن محسوس ایجاد ننماید.

·       منابع روشنایی در زاویه دید عابرین یا راکبین قرار نگیرد.

·       منحنی توزیع نور چراغ متنا سب با محل مورد استفاده باشد.

·       جنبه های ارگونومی و هنری در طراحی رعایت شده باشد. 

ارتفاع نصب چراغ

       ارتفاع نصب چراغ درمعابر شهری و حتی بین شهری اهمیت زیادی دارد.هرچه ارتفاع نصب بالاتر باشد،خصوصا در بزرگراهها و آزاد راهها

 ، راحتی رانندگان و سرنشینان خودروها بیشترتامین می شود.از سوی دیگر طبق قانون عکس مجذور فاصله،رعایت نکته مذکور نیازمند بکارگیری منابع با توان نوری بالاتر و مصرف انرژی بیشتر است.پیشرفت فناوری تا حدودی این مشکل را بر طرف کرده است زیرا امروزه استفاده از چراغ های با لامپ سدیمی400 تا 1000 وات معمول شده و جنبه های راحتی استفاده کنندگان و ارتقاء سطح ایمنی در اولویت قرار گرفته است.در تقسیم بندی فعلی بر مبنای توان نوری منابع محدود منا سبی برای ارتفاع نصب چراغ توسط انجمن مهندسین روشنایی آمریکا معرفی شده است که در ادامه مبحث خواهد آمد. 

 

برای خواندن متن کامل به ادامه مطلب مراجعه کنید.

 

دسته : روشنایی معابر | بازدید ها : بار